De preliminära kunskapsresultaten för årskurs 9 våren 2025 är klara, och visar en tydligt positiv trend för gymnasiebehörigheten i Eda kommun och på Hierneskolan. På Gunnarsbyskolan syns däremot något sjunkande, men förväntade resultat jämfört med föregående år.
Andelen elever med godkända betyg i alla ämnen har ökat med 9,4 procentenheter, från 53,9% till 63,3%. För pojkar är ökningen 7,6 procentenheter (från 60% till 67,6%) och för flickor hela 13,1 procentenheter (från 45% till 58,1%).
På skolnivå ser vi särskilt starka förbättringar på Hierneskolan, där andelen elever med alla ämnen godkända har ökat med 25,6 procentenheter (från 45,8% till 71,4%).
På Gunnarsbyskolan syns en minskning med 6,8 procentenheter (från 62% till 55,2 %).
Behörigheten till gymnasiets yrkesprogram har totalt ökat med 7,1 procentenheter (från 74,3% till 81,5%). För pojkar är ökningen 13,6 procentenheter (från 75,5% till 89,1%), medan flickornas nivå är i princip oförändrad (+0,2 procentenheter).
Hierneskolan sticker återigen ut, med en ökning på 23,8 procentenheter (från 66,7% till 90,5%), medan Gunnarsbyskolan har minskat med 9,6 procentenheter (från 82% till 72,4%).
Meritvärdet för hela kommunen har sjunkit med 14,4 poäng, från 194,4 till 179,97.
Gunnarsbyskolan står för det största tappet, med en minskning på 36 poäng (från 204,1 till 168,1), medan Hierneskolan har ökat sitt meritvärde med 38,2 poäng (från 174,7 till 212,9).
Utveckling sker inte av en slump
– Det här är resultatet av det påbörjade arbetet från både elever, skolpersonal och skolledning. Vi visste redan i februari att tidigare beslut kring särskilt stöd skulle påverka årets resultat på Gunnarsbyskolan. Vi har haft ett särskilt fokus på att stärka undervisningens kvalitet med behörig personal för att främja likvärdighet mellan våra skolor, säger skolchef Daniel Nordström.
Utvecklingen är ett tydligt steg i rätt riktning, i linje med vår vision: Alla ska lyckas. Framgången är möjlig tack vare det gemensamma arbetet mellan elever, lärare och vårdnadshavare. Tillsammans bygger vi en skola där varje elev får förutsättningar att nå sin fulla potential.
För att ytterligare stärka ungdomars möjligheter att fullfölja sin utbildning har vi också anställt en ungdomscoach på 100%. Ungdomscoachen kommer att arbeta med ungdomar i åldern 16–19 år inom ramen för det kommunala aktivitetsansvaret, med målet att motivera, stötta och vägleda unga att påbörja, återuppta eller slutföra sina gymnasiestudier.
– Vi vet att utveckling inte sker av en slump. Vårt arbete med en röd tråd från förskola till gymnasieskola och vår satsning på likvärdighet, tillgängliga lärmiljöer och inkludering, även efter grundskolan, börjar nu ge resultat, avslutar Daniel Nordström.